ניהול עצמי של קרן השתלמות וקופת גמל

לאחרונה פורסם שרוב החוסכים במכשירים הפיננסיים , נמצאים במסלול "כללי" (ברירת המחדל). מעטים יודעים שישנה אלטרנטיבה: באם אתם מרגישים שיש לכם ידע מספק בשוק המניות, והבנה מסוימת בכלכלה כדאי שתדעו שאת כספי קרן ההשתלמות שלכם אתם יכולים לנהל (בהגבלות מסוימות*) עצמאית ממש כמו תיק השקעה אך עם הטבת המיסוי המובנת.

הדבר נקרא ניהול פנסיוני עצמאי או IRA (Individual Retirement Account). התחום בישראל, בניגוד לחו"ל (שם הוא ותיק ונפוץ מאד), עדיין בחיתוליו. בשיטת ניהול זו, אתם מחליטים בעצמכם על הרכב תיק ההשקעות הפנסיוני שלכם, מנהלים אותו בעצמכם, ובכך חוסכים את דמי הניהול שחברות הביטוח גובות עבור ניהול ההשקעות. בפועל על IRA גובים פחות מאחוז אחד לשנה – וזה נתון למשא ומתן עד לכדי 0.3%.

כאמור, בישראל זה ניתן לכספי קרן השתלמות, כספי חסכון פנסיוני של עצמאיים וכספי קופות גמל נזילים (כלומר, כספים שהופקדו כאשר ניתן היה למשוך תוך 5-15 שנה וכעת ניתן למשוך אותם). לעומת זאת, עדיין לא ניתן להעביר לניהול אישי בשלב זה כספי גמל של שכירים (כרגע בתהליכי שינוי), ביטוחי מנהלים או קרנות פנסיה.

לגבי קופות גמל של שכירים, ארצה להרחיב. בשנת 2009 תוקנו תקנות קופות הגמל לחיסכון בניהול אישי – שבו החוסך קובע איך כספו יושקע, אולם התקנות הוחלו רק על קרנות ההשתלמות, ועל חלק מזערי בלבד מכספי קופות הגמל (במעמד עצמאי ונזיל). קופות גמל לשכירים, שהן עיקר קופות הגמל, לא נכללות בתקנות אלו.
בספטמבר 2012 הגישו בג"ץ (6662/12) שבא לתקן את העיוות הזה, ולהחיל ניהול אישי על כל כספי קופות הגמל. כמענה לבג"ץ הוגשו על ידי האוצר שתי טיוטות של תקנות המתירות ניהול אישי של קופות הגמל, ובהוראת בית המשפט, התקנות היו אמורות לעבור לוועדת הכספים לאישור עוד בתחילת חודש אפריל 2014. פרקליטות המדינה הודיעה לבית המשפט שהעניין מתעכב בגלל אי-סמכות של שר האוצר. בסופו של דבר הממשלה והכנסת העבירו את סמכויות שר האוצר בנושא זה לשרת המשפטים. על מנת לסיים את העניין דרוש ששרת המשפטים תחתום על התקנות (במקום שר האוצר), שהן תעבורנה לוועדת הכספים, ושהן תאושרנה שם.

על מנת להצטרף לתוכנית שכזאת, יש ליצור קשר עם אחד ממגוון בתי השקעות (לדוגמא מיטב דש, IBI, אקסלנס וכו) ולפתוח שם קופת IRA ולהתחיל להפקיד כספים (או להעביר את הכספים הקיימים). במקרים מסוימים, ייפתח חשבון בנק ייעודי, שהחוסך או נציג מטעמו יקבל גישה אליו. במקרה אחרים, הניהול ייעשה באמצעות חשבון השקעות במערכת השקעות ממוחשבת.

כמו כן, בתי ההשקעות בדרך כלל מתנים הסדר זה בגובה מינימלי של התיק הקיים, לדוגמא בין 50,000 ש"ח ל-100,000 ש"ח.

* מותר להשקיע רק בנכסים סחירים בישראל או במדינת חוץ מאושרת, לא ניתן לקנות אופציות Call בכלל, ואופציות Put רק עד 5% מהתיק, ולא ניתן לבצע מכירה בחסר (short). לא ניתן להשקיע יותר מ-10% בחברה אחת. כמו כן לא ניתן להשקיע במוצרים מובנים.

לינקים: