ראיון עם ד"ר הראל פרימק, "צדק פיננסי"

לאחרונה ד"ר הראל פרימק מקבוצת "צדק פיננסי", נכנס לרשימת מאה המשפיעים של עיתון כלכליסט, המתפרסמת בכל שנה לכבוד ראש השנה.

להלן מה שכתבו על ד"ר פרימק בכלכליסט:

אחת התופעות של התעוררות המודעות הצרכנית בשנים האחרונות מתבטאת גם במעורבות של ארגונים מקרב הציבור בנושאים פיננסיים. ד"ר הראל פרימק, פיזיקאי ממכון ויצמן, חבר לקבוצה של אזרחים שיחד החלו להתעניין ולהעמיק בנושאים פיננסיים במסגרת קבוצה שנקראת "צדק פיננסי". הקבוצה חברה לקואליציה של ארגונים דומים, ואיתם הספיקה בשנה האחרונה לעתור לבג"ץ נגד מינויה של חדוה בר לתפקיד המפקחת על הבנקים. נציגי החברה הופיעו בפני הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאית ובפני ועדת האיגוח והשמיעו את דאגותיהם.

צדק פיננסי פועלת לצד גופים שנויים במחלוקת יותר, כגון "באים לבנקאים" שנוקטת מחאה אקטיבית, אך יעילה, ביחס לפרקטיקות נהוגות במערכת הבנקאית לגביית חובות. אבל דבר אחד ברור: למרות מורכבות הנושאים הפיננסיים, התנהגות המערכת נמצאת גם תחת הביקורת של אזרחים מהשורה – אלה שהבנקים והגופים הפיננסיים מנהלים את כספם.

Capture

 

בשל הערכתי הרבה ומעורבתי האישית ביוזמות שד"ר פרימק מקדם, החלטתי לערוך ראיון קצר עימו, לרגל המאורע:

 

  • מהי קבוצת "צדק פיננסי", מי הם חבריה, ומה מטרותיה?
    ד"ר פרימק: קבוצת אזרחים מכל שדרות החיים בישראל, בגיוון מגדרי, מגזרי, עיסוקי וגיאוגרפי, ששמה לעצמה לקדם את ההוגנות ואת התחרותיות בכלכלה, לטובת יוקר מחיה נמוך יותר וחברה ערכית יותר.
  • אשאל בצורה בוטה, האם הקבוצה עצמאית, או שמישהו עומד מאחוריה (הנהגתית ותקציבית)?
    ד"ר פרימק: עצמאית לגמרי. הדלק היחיד שלנו הוא זמן ומאמץ של מתנדבים.
  • ומי הוא הראל פרימק הפרטי?
    ד"ר פרימק: נשוי לבת-שבע, אב לספיר, לסהר ולגיא, גר בראשל"צ, פיסיקאי בהשכלתו, עוסק בפיתוח טכנולוגי למחייתו.
  • לפני כמה חודשים בודדים נבחרת כאחד ממאה האנשים המשפיעים במגזין "כלכליסט", האם תכננת להחשף כך?
    ד"ר פרימק: לא. זאת כמעט תאונה. יש היום בצדק פיננסי כ-50 איש, אבל הרוב פוחדים להיחשף. יצא שאני "הראש המדבר" העיקרי של צדק פיננסי. אני מקווה שזה ישתנה בעתיד, ושעוד אנשים ייחשפו.
  • האם אתה חושש שגורמי כח – כגון בנקים, חברות אשראי, וחברות ביטוח – ישימו לך רגליים?
    ד"ר פרימק: פחד זאת לא אטסטרגיה. צריך לפחד רק מהפחד עצמו.
  • מה הניע אותך לקום ולעשות מעשה?
    ד"ר פרימק: עירוב של ההבנה שלי לגבי הפנסיות שעושקים אותנו בענק, קריאה של עיתונות כלכלית, רוח המחאה, והעובדה שמגיל מסויים אתה מרגיש שאתה רוצה ויכול לתרום לחברה שמסביבך.
  • האם אתה מאמין ש"צדק פיננסי" ישנה משהו?
    ד"ר פרימק: אנחנו לא מנהלים ולא ננהל את המדינה, אבל אני מקווה שנוכל לשים גבולות לשלטון ודרכו לכוחות השוק.
  • אם כך, איך הרגשת לאחר המחאה של 2011?
    ד"ר פרימק: הרגשתי שמשהו השתנה מצד אחד, מבחינת השיח, האווירה, הנכונות של האנשים לצאת לרחובות. אבל – לא היו מטרות ברורות, ולכן זה התמסמס. צדק פיננסי הוא המשך של המחאה עם מטרות ברורות.
  • לאחרונה חשפתם על העמלות SMS שחברות האשראי רצו לגבות, האם הצלחה זו היא חד פעמית?
    ד"ר פרימק: לא. היינו שותפים עם שחקנים נוספים בזירה החברתית להורדה של עוד 2 עמלות, כך שסך הכל חסכנו לציבור כ-250 מיליון ₪ לשנה. יש לנו גם פעילות תקשורתית שיוצרת מודעות, ובקרוב עוד סוגי פעילויות – כגון תביעות ייצוגיות לטובת הציבור, והמשך המחאה בדרכים אומנותיות.
  • מה הצעדים הבאים שלכם?
    ד"ר פרימק: יש אירוע גדול של וועדת שטרום, שאנו בודקים את דו"ח הביניים שלה, ומנסים להבין מה לאמץ ומה צריך לבקש לתקן. יש את פרשת בל"ל בארה"ב שלא תמה ולא נשלמה – יש עוד שני בנקים בחקירה, וגם קול הענות החלושה של טיפול מוסדות החוק בישראל בפרשה הוא מביש וצריכים לתקנו. אנחנו חוברים לגופים נוספים, ומנסים להעלות את המודעות לנושא המקרו-כלכלי, לנזקי הבנקים, ולפעילות שלנו. אנחנו עובדים על תביעות ייצוגיות, ועל כמה רעיונות "מחוץ לקופסה".

 

לינק לדף של "צדק פיננסי" בפייסבוק