ביקורת ספר: "אבא עשיר, אבא עני"

לאחרונה קראתי את הספר שכולם בהלם שטרם קראתי: "אבא עשיר, אבא עני" של רוברט ק. קיוסאקי.

 

מחבר הספר, קיוסאקי הוא יפני-אמריקני, דור רביעי בארצות הברית, שנולד וגדל בהוואי. מלבד הספר הנידון, הוא כתב מעל עשרה רבי מכר בתחום הפיתוח כלכלי עצמי.

בתחילת ספרו "אבא עשיר אבא עני" הוא מספר על ילדותו והאירועים המכוננים שחווה בהתבגרותו תחת אב שמרן עם דעות מסורתיות ומכוון את הספר להורים, בכדי שינחילו בעתיד את מהמסרים לידיהם.

קיוסאקי מתאר בחשיפה מגוונת ואישית את החוויות מצעירותו ומזמן כתיבת הספר בשלל סיפורים על מכרים ועצמו,  ובהם הוא מגולל הצלחות, כישלונות וקוריוזים שבהם נתקל. לדוגמא, הוא מספר  על ראיון שקיים עם סופרת, שבו אמר לה שאם תלמד מכירות תוכל לקדם את ספרה בצורה מיטבית, הסופרת נפגעה וזו זלזלה במקצוע המכירות  בעוד שרצונו היה לעזור לה, בכך שתלמד את אומנות השיווק והמכירות הרי מדובר מיומנות שאין לזלזל בה והינה מנדטורית לכל מנהל, מדינאי ועצמאי.

מקרה זה גרם לי להבין שקיוסאקי התפכח, והבין במה כדאי להתמקד ובמה לא. שערכים מסוימים ודבקות בהם בצורה אובססיבית ומשיחית גורמים לנו להישאר מאחור. כלומר: לא כל מה שנכון וחונכנו עליו צודק, ולא כל מה שצודק נכון.

בספר הוא מתאר עמודי תווך מרכזיים:

  • גישה שמרנית מול גישה פרגמטית ו"עשייתית" – אשר בה הוא כמעט בז למעמד הביניים הסטטי ונהנתני. הוא גורס כי חובות, משכנתאות ואשראי יגרמו לנו לעולם לדרוך במקום וכי תמיד נרצה להשתוות לשכנינו.
  • דגש על השכלה פיננסית (סמינרים, ספרים) – המילים מורה, שיעור והוראה חוזרים על עצמם רבות; בספר ישנו פרק שלם על השכלה פיננסית, עם תקיפה חזיתית למערכת החינוך הממלכתית שאינה נוגעת בנושא זה ולצערי, אף באקדמיה בישראל לא נידון הנושא כפרקטיקה, אלא רק שעורי תאוריה ונושאים של סילבוס למנהל עסקים גנרי.
    יש לשאול, מדוע לא מלמדים כיצד לקרוא תלוש משכורת? אלו מיסים והחזרי מס משפיעים עלינו, ואלו לא? אני מאמין באמת ובתמים שזה יעשה כל אקדמאי אזרח טוב יותר.
  • תכנון מס כדרך חיים (לא חברות גדולות ואנשי עסקים) – במשפט מתריס עם סאבטקסט של "עשירים אינם משלמים מסים", הוא מתאר את ידה הארוכה של הממשלה לכיסנו, וכיצד בין שליש לחצי מההכנסות שלנו ממוסות אם אנו נשארים במצב ברירת המחדל. כאשר שכיר קורא ספר זה, הנקודה הזו נוגעת בו במיוחד, כי הוא מבין כמה הכנסה פנויה הוא מאבד. כצעד בונה, נדרשים למצוא מנגנוני השקעה/יזמות אשר יניבו הכנסה פירותית ו/או הונית שתמוסה בצורה נמוכה יותר, בהתאם לסוגה.
  • הוקרה של המשאב הכי חשוב שלנו – השכל שלנו. זהו המסר הראשון והמהדהד שמוסבר לקיוסאקי בצעירותו.
    בנושא שנוגע לשורש האקטואליות בישראל של היום הוא הנדל"ן, קיוסאקי מנפץ את קידוש ערך רכישת הנכס וטוען כי זוהי רק מעמסה ויש להתייחס לנדל"ן כהשקעה ותו לא.

 

לסיום, אסכם כי קיואסקי מתאר את תזרים הכנסות בצורה מופשטת, גרפית ומציין את דרכי הפעולה כיצד למנף את אותן הכנסות לתשואות יתר על ידי השקעות נבונות ובחירות כלכליות שמתבססות על חוש יזמי ועסקי (שכל) ומעט מאוד על מזל.

כשאני קראתי את הספר, חשתי צער שלא קראתי אותו בגיל מוקדם יותר, כי את כל הלקחים למדתי עם השנים ואת רוב ההזדמנויות שיכולתי לממש- פספסתי.