Photo by Philipp Katzenberger on Unsplash

אומת הסטארט-אפ נתפסה לא מוכנה דיגיטלית במשבר הקורונה

העולם השתנה בחודש האחרון, וכנראה לתמיד. העולם החדש דורש מחברות רבות בין אם הן, פרטיות, ציבוריות וממשלתיות, יכולות חדשות של חדשנות, גמישות וזריזות בתהליכי ליבה שלעולם לא ציפו כי היסודות שעליהם הם בנויים יתערערו. 

נהלים השתנו, הנחיות רוככו ורגולטורים מכל תחום הוציאו הוראות אסדרה שנראו כאילו הגיעו מהעתיד – חסמים שהיו שנים הוסרו במהירות שהפתיעה רבים. 

אך למרות זאת, נראה כי גופים רבים לא נערכו כיאות לנושאים מהותיים, לדוגמא:

  1. איטיות- עומסים וקריסות אתרים שנחשבו לנחלת העבר. אתרים רבים קרסו מריבוי פניות: ביטוח לאומי, בנקים, קמעונאים, חברות ביטוח וכו. מפתיע כי מעצמה טכנולוגית כמו ישראל נתקלה בבעיה אשר נחשבת לנחלת העבר עבור חברות רבות (בייחוד לאור התפתחות תחום הענן שמשרתים אתרים ויישומונים עם מיליארד+ משתמשים).
  2. העברה- עריכה וחתימה על מסמכים בשיתוף פעולה ומרחוק. "חוק חתימה דיגיטלית" קיים כבר משנת 2001, ועודכן לא מעט פעמים, אך מעטים הגופים הרשמיים שאימצו אותו. כזכור, הפקס הוצא משימוש רק בשנה שעברה מכל גופי הממשלה והגופים הסטטוטוריים.

לכן, חשוב להדגיש שוב – הטכנולוגיה קיימת, בשלה ונגישה. כך שזו לא בעיה טכנולוגית או כלכלית. החסם הוא אנשים – אשר צריכים לאפשר את השינוי.

לפי כך, יש לתמרץ את כלל הגופים במשק (הפרטיים, הציבוריים והממשלתים) לאימוץ נרחב של טכנולוגיות חתימה דיגיטלית, שיחות וידאו ומשאבי ענן על מנת לתמוך בדרישות של העולם החדש – עולם שהינו דיגיטלי, מהיר ויעיל.

משק חכם ויעיל הוא אינטרס של כל אזרח ואזרחית. ועל כן הדיגיטציה היא צעד חובה.

הממשלה בשנים הקרובות חייבת לשים את נושא הדיגיטציה בראש סדר העדיפויות ולהתחייב שבתוך שנתיים כל השירותים וכל המידע יהיו נגישים דיגיטלית – הרי ברור לכולנו שזה אפשרי, רק צריך להחליט שזה חשוב ולתעדף את זה בעדיפות גבוהה.

Photo by Philipp Katzenberger on Unsplash

תגובה 1

  1. כה נכון… החסם הוא אנשים. וכל עוד הם לא יאפשרו את השינוי הוא לא יקרה! פקידים, מנהלים, ראשי אירגונים ורשויות. הם שצריכים לקדם ולאפשר את השינוי.
    צא וראה מזכירות ברחבי בתיה"ס בארץ קורסות סביב איסוף אישורי הבריאות של הקורונה כל בוקר. צא וחשוב! הורים יכולים להקליד למערכת דיגיטאלית. אמנם זה החל מצטעאלך, פתקים. ממש כמו בימי המנדט… אבל מהר מאוד קמה זעקה וגם החש מלגעת בניירות כשבהלת הקורונה עוד היתה בשיאה … ומישהו עוד הקפיד על ריחוק ומגע במוסדות חינוך… ואז התעשתו והכניסו אופציה להזין אישורים במשו"ב (להורים בלבד ולמורים). אבל אז נזכרו שלרוב ההורים אין סיסמה או גישה, שאינם מכירים או מתפעלים בשיגרה את המערכת וכלל לא אורייניים בה. בשלב הזה כשכבר היתה להם סיסמה והסבירו להם כיצד למלא כל בוקר הצהרת קורונה, קרה מה שקורה כרגיל בקודש ועד היום- המשוב קרס! כפי שקרס וקורס בכל תרגיל חירום או פעילות מתוקשבת. כפי שקרה בלמידה מרחוק וכפי שמאכזב בכל פעם מחדש. אז בכל בוקר בסביבות שעה 7-7.30 יש במשוב "פקק תנועה", עד אשר המשוב קורס. אז כולם שולחים פתקים ידניים והמזכירות יושבות למיין, לתייק, ולהתעסק עם נייר! מישהו שכח שמהפכת הדפוס שייכת 200 שנים אחרונות להיסטוריה, ושמאז האנושות נכנסה לעידן הדיגיטאלי. זה ללא ספק הגורם האנושי.

סגור לתגובות.