מנהלי המכירות – לוחמי החזית מול החרמות

במהלך השנה ראינו את אוקראינה במלחמה, את דעאש מוציאים להורג אלפי אנשים, היזידים לפני כליה וסוריה ממשיכה לשבור שיאים במספר הרוגים פר יום. בזמן הלחימה בדרום במבצע "צוק איתן", אנו התייחסנו למתרחש סביבנו בעולם כלא יותר מאשר רעש טורדני. באותו האופן, ישראל הייתה לא יותר מאנקדוטה עבור השווקים אליהם אנו מייצאים – עד פרוץ המבצע הצבאי בקיץ 2014.

בזמן מבצע "צוק איתן" הניסיונות מצד כלל היצואנים לשדר "עסקים כרגיל" הופך לקשה מאוד אל מול התמונות אותן בחרה התקשורת הזרה להראות. בזמן דשדוש המבצע הצבאי וחוסר הבהירות באשר לסיומו, היה קושי בניהול תקין של שגרת העבודה היום-יומית בחברות ההייטק אל מול השוק הבינלאומי.

נראה כי ישנן סנוניות ראשונות להלך רוח משתנה במגזרי יצוא שהיו יציבים עד כה, כגון שוק ההיי-טק הישראלי. החדשות על העימות שהתגבר חיזקו את מגמות החרם כנגד ישראל, בין אם אקדמי, תרבותי ו/או מסחרי, והפעם מורגשת ההשפעה ביתר שאת. בין אם ישנה גביית מיסים נמוכה, בעתיד המשק יאלץ להתמודד גם עם היקפי יצוא נמוכים מהרגיל – נתונים שעדיין לא פורסמו.

בתחילת המבצע זה טרם הורגש, פרט לכמה שאלות מנומסות של לקוחות ושותפים בחו"ל על המתרחש בארץ; כאשר הטילים חדרו לבועה התל- אביבית החל החשש בחו"ל להתחזק ולתת את אותותיו.

דוגמא אישית לכך ניתן לראות במקרה שקרה לי לאחרונה ובו שאל אותי לקוח מה יקרה במקרה של הסלמה חמורה יותר, תוך רמיזה ברורה לתסריט (הוליוודי אולי) בו תל-אביב תוחרב עד עד ליסודותיה. הוא הוסיף ושאל האם יוכל לקבל את קוד המקור לתוכנה, "על כל מקרה שלא יהיה". בעולם העסקים, הדבר מייצג איבוד מוניטין, פגיעה אנושה בתדמית היציבות של החברות הישראליות ושם בסכנה ממשית את כל העתיד הכלכלי של המשק, שהרי משק ללא ייצוא וייבוא אינו יכול להתקיים!

ביטולי הטיסות, ולו אף לשעות ספורות בלבד, גרמו למנהלי מכירות רבים למצוא את עצמם מאריכים מסלולי טיסה ומשלמים הון רב על מנת להגיע ליעד הסופי בזמן סביר. עתה יהיה קשה יותר לאמור שמדובר בתופעה חולפת ולהבטיח שזה "ממש כלום" כאשר לא ניתן להגיע ליעדים, ללקוחות, לתערוכות ולפגישות. אף אם מדובר בעיכוב נקודתי וזמני, ההשפעה התודעתית גדולה.

הדי מבצע זה יישמעו עוד רבות ויבואו לידי ביטוי כאשר הלקוחות יבינו שהם מדברים עם "עסק ישראלי" והדבר לא ייצג יתרון תחרותי. הבעיה נעוצה בכך שלהנהלה של חברה המתקשרת עם חברה ישראלית, יש אינטרס להימנע מסיקור שלילי בעיתונות המקומית.

המשמעות היא "מימושו של החרם". במקרים מסוימים, די בעובד זוטר אחד אשר יצביע על העובדה שישנה התקשרות עם חברה ישראלית ויצור אדווה שלילית במרקם העסקים.

אלו האתגרים שאיתם מנהלי המכירות של חברות הייטק מתמודדים בכל פעם שישנו עימות מוגבל ועד מלחמה. הם הפנים שלנו בחו"ל במלוא מובן המילה. בכל התקשרות עם לקוחות או גורם מסחרי בחו"ל יש לנהוג בקור רוח, לשדר ביטחון המגובה בעובדות על שגרה יום-יומית, והיסטוריה עסקית חפה מבעיות. אין להתעלם מהבעיה, אלא להתמודד איתה בתקשורת בין-אישית קונקרטית, ועירוב שותפים מקומיים אשר מהווים גוף בעל אמון מול הלקוח. מצד הממשלה, אפשריות התמודדות נוספות הן עזרה ממשרד הכלכלה וממשרד החוץ בסדנאות התמודדות והעלאת מודעות לסוגיה.